Kompletna instalacja LPG. Z czego się składa?
Gazowa instalacja w samochodzie to alternatywny sposób zasilania silnika. Obecnie najpopularniejszymi systemami sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej są systemy IV generacji (sekwencje). Z jakich elementów się składają? Co warto wiedzieć na temat kompletnej i sprawnie działającej instalacji LPG? Czy rzeczywiście warto w nią zainwestować?
Budowa instalacji LPG
Instalacja gazu w samochodzie, taka jak na przykład dostępna w ofercie firmy Optima, składa się z zaworu tankowania, zbiornika na gaz LPG w fazie ciekłej, znajdującego się na nim wielozaworu, centrali sterującej, elektrozaworu gazowego zintegrowanego z reduktorem (bądź elektrozaworu i reduktora), wtryskiwaczy, przełącznika rodzaju zasilania (gaz-benzyna) oraz przewodów i akcesoriów różnego rodzaju. Kierowca z samochodem zasilanym LPG wybiera odpowiedni rodzaj zasilania poprzez przycisk, który dostępny jest dla niego z fotela kierowcy. Silnik w zależności do aktualnej wybranej opcji, zasilany jest benzyną lub gazem LPG. Sygnalizuje to zresztą odpowiednia dioda widoczna doskonale dla kierującego pojazdem.
Jak działa instalacja LPG?
Po zatankowaniu auta gaz LPG w formie ciekłej magazynowany jest w odpowiednim zbiorniku na gaz. Po włączeniu silnika i wybraniu zasilania gazowego, gaz na skutek działania wysokiego ciśnienia biegnie przez wielozawór i przewody znajdujące się pod samochodem aż do komory silnika. Tam trafia do gazowego elektrozaworu, który posiada filtr gazu. Po przefiltrowaniu dociera do reduktora, który podłączony jest do układu chłodzenia silnika. To tam ciekły gaz na skutek działania ciepła z układu chłodzenia ulega odparowaniu i rozprężeniu, a następnie przyjmuje formę lotną. Co dzieje się z nim dalej?
Filtr fazy lotnej
Z reduktora poprzez przewody elastyczne gaz trafia do kolejnego filtra – tym razem filtra fazy lotnej. Tam ma miejsce jego końcowe oczyszczanie. Kolejnym etapem są wtryskiwacze gazowe zarządzane przez główną centralę LPG. Odbywa się to na podstawie danych przekazywanych ze sterownika benzynowego auta. Wtryskiwacze dozują dokładnie dawki gazu, które poprzez wężyki elastyczne oraz dysze trafiają przed zawory ssące silnika. Tam mieszają się z powietrzem i trafiają do cylindrów silnika. Zapłon mieszanki gazowo-powietrznej odbywa się tak samo jak w przypadku benzyny. Inicjowany jest on przez iskrę, która przeskakuje między elektrodami świecy zapłonowej. Wówczas samochód jest już gotowy do jazdy, a my możemy cieszyć się doskonałą pracą silnika i niższymi opłatami za paliwo.