Lutowanie chłodnicy - kiedy to dopuszczalne?
Układ chłodzenia jest jednym z ważniejszych podzespołów. Dzięki jego skutecznej pracy możliwa jest efektywna ochrona jednostki napędowej przed przegrzaniem, a tym samym poważnymi uszkodzeniami związanymi z zatarciem silnika oraz deformacjami cylindrów i tłoków. Dla zagwarantowana efektywnego odprowadzania ciepła chłodnica i wszystkie współpracujące z nią elementy muszą być jednak w dobrym stanie technicznym.
Powody uszkodzenia chłodnicy
Chłodnica jest elementem, który jest w dość dużym stopniu narażony na usterki. Wynika to z jej położenia. Zamontowana na przedzie pojazdu, jest często uszkadzana nawet w czasie stosunkowo niegroźnych stłuczek, zagrażają je też kamienie i drobne przedmioty przedostające się przez szczeliny osłony. Problemem jest także uszkodzenie lamelek czy kanalików podczas nieostrożnego serwisowania innych elementów pojazdu. Nieszczelności chłodnicy w wielu przypadkach są spowodowane korozją, wywołaną nieterminową zmianą płynów, które z czasem tracą swoje właściwości. Do najczęstszych defektów należy odkładanie się wewnątrz chłodnicy kamienia kotłowego, który jest w stanie skutecznie ograniczyć albo zablokować przepływ. Jedną z przyczyn wycieków mogą być też pojawiające się w metalu mikrouszkodzenia wywołane przez powstające podczas jazdy drgania i naprężenia. Do przyczyn awarii chłodnic zalicza się też awarie mocowań i pęknięcia materiału.
Jak można naprawić chłodnicę?
Naprawa chłodnicy jest sposobem na poczynienie znacznych oszczędności, w wielu przypadkach przywracając jej pełną sprawność przy stosunkowo niewielkich kosztach użytych materiałów i robocizny. W ramach regeneracji chłodnic mogą one być płukane środkami chemicznymi, by pozbyć się nagromadzonych osadów i kamienia.
W przypadku przecieków i niewielkich ubytków z powodzeniem można zastosować lutowanie lub zgrzewanie metalu. Wymaga to jednak często usunięcia części lamelek – jeśli będzie ich zbyt dużo ucierpieć może efektywność pracy urządzenia. Metodą na regenerację jest także wymiana rdzenia chłodnicy i wykorzystanie pozostałych części – ramy, przewodów, zbiorników i korków. Po wymianie i montażu uszczelnień regenerowana chłodnica jest poddawana próbie ciśnieniowej.
Regeneracji chłodnic podejmuje się firma MAXIMUS. Jest ona producentem chłodnic oraz elementów układu chłodzenia.