Materiał Partnera
Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów

Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów

Choć manualne skrzynie biegów uważane są za bezawaryjne, to w ich przypadku również mogą zdarzać się pewne usterki. Ich naprawa, wbrew pozorom, bywa trudna. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze przyczyny awarii, które dotykają ręczne skrzynie biegów.

Nie takie niezawodne

W Polsce wciąż największą popularnością cieszą się samochody wyposażone w manualną skrzynię biegów. Jej rodzaj jest jednym z głównych kryteriów, którymi kieruje się wielu kupujących. Ręczne skrzynie biegów wśród naszych rodaków mają bowiem opinię bezawaryjnych, jednak nie jest to zgodne z prawdą.

-Nie da się ukryć, że manualne skrzynie biegów też czasem się psują. Co gorsze, niektóre awarie ciężko naprawić, ponieważ producenci samochodów ograniczają dostęp do części zamiennych. Awariom ulegać może wiele podstawowych elementów, jak również tych, które z nimi współpracują, takie jak dwumasowe koło zamachowe czy sprzęgła – zauważa nasz rozmówca reprezentujący PIT STOP – Serwis Ogumienia.

Awarie manualnych skrzyń biegów – przyczyny

Wśród głównych powodów występowania usterek w manualnych skrzyniach biegów wymienić należy jakość wykonania mechanizmów, złe użytkowanie oraz eksploatację.

Ręczne skrzynie mogą psuć się także przez zbyt dużą moc i moment obrotowy, które można często zaobserwować we współczesnych silnikach. Awarie pojawiają się, ponieważ mechanizm pojazdu musi przenosić zbyt duże jak na ich warunki przeciążenia – producenci nie są chętni do podnoszenia masy pojazdów, a tym samym ich spalania. To jedna z głównych przyczyn awarii manualnych skrzyń biegów, a jej występowanie gwarantuje, że prędzej czy później dojdzie do usterki.

Innym powodem awarii ręcznej skrzyni biegów może być także ich poziom ośrodka smarnego, dlatego warto przyjrzeć się mu wtedy, gdy zauważycie, że poszczególnie przełożenia ciężko wchodzą. W manualnych przekładniach mieści się 1,2-1,5 litra oleju (trzeba jednak wziąć pod uwagę jego lepkość), a jego poziom jest bardzo istotny, ponieważ wyciek nawet najmniejszej ilości oleju może nagle pogorszyć komfort pracy skrzyni. Warto więc pamiętać, że w przypadku ewentualnej awarii poszukiwanie przyczyn zacząć należy od upewnienia się czy nie doszło do wycieku, a także od dokonania pomiaru poziomu oleju lub jego wymiany.

Jedną z usterek w manualnej skrzyni biegów może być zgrzytanie w trakcie zmiany przełożeń. Przyczyną tego może być awaria elementów, które umieszczone są pod skrzynią, do której dochodzi na wskutek źle wyregulowanych linek i wybieraka lub (w mniej optymistycznej wersji) problemami z synchronizatorami znajdującymi się we wnętrzu skrzyni biegów. W przypadku drugiej opcji trzeba być przygotowanym na poniesienie dużych kosztów naprawy, jednak nie da się ich ominąć – długotrwała jazda z tego rodzaju usterką to prosta droga do uszkodzenia kół zębatych.

Kategorie
Warto przeczytać
Co zrobić z uszkodzonym tłumikiem?
Tłumik w samochodzie pełni bardzo ważną funkcję. Odpowiada za ukierunkowanie strumienia spalin, które wypadają z silnika oraz tłumik hałas, jaki generuje pracujący silnik. Jednak z czasem działanie wysokiej temperatury...
Zabezpiecz swój motocykl na zimę z serwisem X-Moto
Wielu motocyklistów wraz ze spadkiem temperatury na dworze decyduje się zakończyć swój sezon na jazdy, co wiąże się z odstawieniem jednośladu do garażu. Wcześniej jednak należy go odpowiednio przygotować do takiego...
Likwidacja szkody u dealera. Dlaczego to dobry pomysł?
Wypadek drogowy może przytrafić się nawet mistrzowi kierownicy. Wystarczy chwila nieuwagi, nierówna nawierzchnia czy brawura innego kierowcy, aby doszło do kolizji. Samochód, który brał  udział w takim zdarzeniu,...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas