Artykuł sponsorowany
Czym jest Jednolity Plik Kontrolny (JPK) i kto musi go składać?

Czym jest Jednolity Plik Kontrolny (JPK) i kto musi go składać?

W styczniu 2018 roku Ministerstwo Finansów nałożyło na polskich podatników obowiązek składania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Czym jest JPK i jakiego rodzaju dane są w nim zawarte? Kto konkretnie musi sporządzać dokument, a kto jest z tego zwolniony z tego obowiązku? W jakim terminie należy wysyłać deklarację? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w artykule.

JPK wprowadzono w celu uproszczenia i skrócenia kontroli podatkowej przedsiębiorców, oraz utrudnienia różnego rodzaju wyłudzeń podatkowych. Z punktu widzenia samych właścicieli firm korzyścią miało być także zmniejszenie uciążliwości procedur kontrolnych i redukcja związanych z nimi kosztów.

Czym jest i co zawiera JPK?

Jednolity Plik Kontrolny stanowi zbiór danych, generowany bezpośrednio z oprogramowania księgowego danej firmy. Ma one ustaloną formę (odpowiedni schemat XML), która umożliwia organom kontroli ich sprawne przeglądanie i analizę.

W JPK muszą być zawarte następujące informacje:

  • dane kontrahenta (imię i nazwisko, adres, NIP)
  • dane odnoszące się do danej transakcji (numer dowodu sprzedaży i data jego wystawienia, kwota netto transakcji, stawki podatku VAT, rodzaj dokonanej transakcji)
  • kwoty netto i kwoty podatku należnego w przypadku WDT, eksportu, WNT, importu towarów / usług

Jak utworzyć JPK?

JPK można utworzyć samodzielnie, korzystając z aplikacji Klient JPK – bezpłatnego programu opracowanego przez Ministerstwo Finansów, który działa w systemach Windows oraz Linux.

Lepiej jednak powierzyć to zadanie sprawdzonej firmie, która rzetelnie wykona wszelkie niezbędne czynności. Biuro rachunkowe może złożyć i podpisać JPK w imieniu podatnika, posługując się własnym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W tym celu niezbędne jest złożenie pełnomocnictwa na formularzu UPL-1 . 

JPK – obowiązujące terminy

JPK musi być wysyłany co miesiąc, w formie elektronicznej, do 25 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

W sytuacji gdy plik JPK VAT nie zostanie wysłany w ustalonym terminie, podatnik ma możliwość skorzystania z instytucji czynnego żalu. Polega to na złożeniu dobrowolnego zawiadomienia, czyli przyznaniu się do błędu przed urzędem skarbowym, zanim ten wezwie podatnika do złożenia wyjaśnień.

JPK musi być sporządzony w sposób rzetelny i nie powinien zawierać błędów. Jeśli przedsiębiorca wykryje pomyłkę w deklaracji, ma możliwość dokonania korekty. Jeśli jednak składający dokument zaniecha działań w celu poprawienia błędu, powinien liczyć się z konsekwencjami. W takim przypadku na podatnika może zostać nałożona kara.

Kto musi składać JPK?

Obowiązek składania JPK dotyczy każdego przedsiębiorcy, bez względu na wielkość prowadzonej działalności. Muszą go wysyłać podatnicy, którzy składają deklaracje VAT miesięcznie lub kwartalnie.

Zwolnienie z obowiązku wysyłania JPK

Podatnicy, którzy są zwolnienie z podatku od towarów i usług, nie muszą sporządzać JPK VAT. Ma to miejsce wówczas gdy sprzedawane towary lub usługi są zwolnione przedmiotowo. JPK nie trzeba składać także w sytuacji gdy towary i usługi są objęte podatkiem VAT, ale przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia podatkowego. Obrót nie może jednak przekraczać 200 tysięcy złotych w skali rocznej.

Zwolnienie z JPK ma miejsce także przy realizacji zadań publicznych przez organizacje międzynarodowe.

Kategorie
Warto przeczytać
Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
Prowadzenie działalności gospodarczej w dowolnej formie nakłada na przedsiębiorcę obowiązek prowadzenia dokumentacji finansowej i podatkowej. W większych firmach, które prowadzą zróżnicowaną działalność i zatrudniają...
KPiR - kilka słów o książce przychodów i rozchodów
Każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, jest zobowiązany do rozliczania się z urzędem skarbowym. Przepisy prawa regulują, które formy prowadzenia działalności objęte są obowiązkiem prowadzenia ksiąg rachunkowych, a...
Cyfrowa forma KPiR – co powinniśmy o niej wiedzieć?
Księga Przychodów i Rozchodów ma na celu przedstawienie operacji gospodarczych w formie uproszczonej. Prowadzenie tego typu ewidencji wymaga systematyczności i skrupulatności, przez co przedsiębiorcy często korzystają...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×