Artykuł sponsorowany
Na czym polega pełna księgowość?

Na czym polega pełna księgowość?

Każdy podmiot gospodarczy, niezależnie od swego rodzaju, wielkości oraz branży w jakiej funkcjonuje, zobowiązany jest do prowadzenia księgowości, czyli zapisu wykonywanych przez siebie transakcji. Księgowość może być prowadzona na kilka sposobów, jednak zdecydowanie najbardziej zaawansowaną i najbardziej wymagającą, jest pełnia księgowość. Na czym ona polega?

Czym jest pełna księgowość?

Pełna księgowość to skomplikowany system operacji, którego celem jest odtworzenie z bardzo wysoką dokładnością sytuacji finansowej firmy, której dotyczy. Inaczej niż w przypadku księgowości uproszczonej, prowadzonej przy użyciu Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, księgowość pełna jest prowadzona nie tylko w celu obliczenia wysokości zobowiązań podatkowych, ale również dokładnej analizy finansów firmy lub spółki, np. w celu podejmowania dalszych inwestycji lub na użytek udziałowców. Oznacza to, że do prowadzenia księgowości pełnej niezbędna jest bardzo dokładna ewidencja wszystkich operacji związanych z przepływem finansów i środków materialnych (np. stanu magazynów)

Kogo obowiązuje pełna księgowość?

Zgodnie z obecnymi przepisami pełną księgowość muszą w każdym przypadku prowadzić spółki akcyjne, komandytowo-akcyjne oraz z ograniczoną odpowiedzialnością. Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości spoczywa również na osobach fizycznych, spółkach jawnych, cywilnych i partnerskich oraz spółdzielniach, jednak tylko wtedy jeśli ich przychód netto w poprzednim roku podatkowym osiągnął pułap 5 milionów złotych. Prawo jednak nie zabrania prowadzenia pełnej księgowości podmiotom, które nie spełniają tych wymogów. Każda firma, spółka i osoba fizyczna może ją prowadzić na własne życzenie.

Jak prowadzona jest pełna księgowość?

Zakres narzędzi wykorzystywanych do prowadzenia pełnej księgowości jest znacznie szerszy, niż w przypadku księgowości uproszczonej. Należą do nich między innymi dziennik, księgi – główna i pomocnicze, zestawienia obrotów oraz sald, wykaz składników pasywów i aktywów. Konieczność rejestrowania każdej, najmniej transakcji z udziałem przedsiębiorstwa sprawia, że prowadzenie księgowości pełnej jest zadaniem bardzo trudnym, wymagającym specjalistycznej wiedzy oraz czasochłonnym. Dlatego niezbędna okazuje się w tym przypadku pomoc doświadczonego księgowego. Większe firmy tworzą własne działy księgowe, dla mniejszych podmiotów atrakcyjną alternatywą są usługi biur rachunkowych, takich jak biuro Fispol.

Zalety i wady pełnej księgowości

Skomplikowany system prowadzenia pełnej księgowości posiada swoje zalety i wady. Z jednej strony pozwala on stworzyć dokładny obraz sytuacji finansowej firmy, a przez to ułatwia stawianie precyzyjnych prognoz na temat przyszłości oraz planowanie inwestycji. Księgowość pełna jest również ważnym narzędziem dla udziałowców, którzy na podstawie zebranych danych są w stanie ocenić opłacalność inwestowania w firmę. Z drugiej strony z prowadzeniem tego typu księgowości wymaga zatrudnienia doświadczonego księgowego lub zespołu księgowych – wiąże się to ze sporymi kosztami.

Kategorie
Warto przeczytać
Czym są ceny transferowe?
Ceny transferowe dotyczą transakcji zawieranych pomiędzy powiązanymi ze sobą podmiotami. Ich powiązanie jest związane z tym, że jeden podmiot wywiera określony wpływ na drugi.  Często nazywa się je także cenami...
Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w firmach
Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w firmach reguluje ustawa, która wskazuje, w jaki sposób powinny być nadzorowane. Każdy właściciel firmy powinien znać zasady rachunkowości, zatrudnić odpowiednich pracowników lub...
Jak wygląda zatrudnienie pracownika?
Każdą firmę Tworzą ludzie, dlatego też pierwsze zatrudnienie pracownika to obiecująca perspektywa na przyszłość. Początkujący biznesmen ma jednak sporo na głowie i o ile znajdzie chwilę na wybranie odpowiedniego...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas