O czym powinieneś pamiętać podczas organizacji pogrzebu?
Śmierć często nas zaskakuje. Pogrążeni w żałobie możemy zapomnieć o ważnych formalnościach związanych z organizacją pogrzebu bliskiej osoby. Takie dokumenty jak karta i akt zgonu są niezbędne, by uzyskać zasiłek i móc pochować zmarłego. Bardzo ważny jest też wybór zaufanego zakładu pogrzebowego. Jeśli będziesz o wszystkim pamiętać, pogrzeb przebiegnie sprawnie i bez problemów. Sprawdź, na co powinieneś zwrócić uwagę.
Dokumenty potwierdzające zgon
Karta zgonu
Najważniejszym dokumentem, który należy uzyskać po śmierci bliskiego, jest karta zgonu. Pozwala ona na rozpoczęcie procedur niezbędnych do organizacji pogrzebu. Karta wypisywana jest bezpłatnie przez lekarza, który stwierdził zgon. Zarówno w domu, jak i w szpitalu, w którym doszło do śmierci.
Jeśli pojawią się wątpliwości dotyczące przyczyn śmierci, lekarz może odmówić wydania karty. Wówczas zwłoki przewożone są do zakładu medycyny specjalnej. W takiej sytuacji kartę zgonu wystawia lekarz medycyny sądowej, który przeprowadzał sekcję zwłok.
Akt zgonu
Śmierć bliskiej osoby należy zgłosić w urzędzie stanu cywilnego w ciągu trzech dni. Taki obowiązek ma w pierwszej kolejności małżonek i dzieci zmarłego oraz najbliższa rodzina. Następnie konieczne jest złożenie wniosku o wystawienie aktu zgonu. Jest on niezbędny, by uzyskać zasiłek pogrzebowy i ewentualny spadek.
Aby otrzymać akt zgonu, należy przygotować wniosek o odpis aktu stanu cywilnego, załączyć potwierdzenie dokonanej opłaty oraz okazać niezbędne dokumenty (twój dowód tożsamości i kartę zgonu osoby zmarłej). Pomijając pierwsze wydanie odpisu aktu zgonu, za każdy kolejny musisz zapłacić około 20-30 złotych.
Wybór zaufanego zakładu pogrzebowego
Wybór dobrego zakładu pogrzebowego, który pomoże w organizacji ceremonii, jest bardzo ważny. Jeśli nasi znajomi nie mogą polecić nam konkretnej instytucji, zwróćmy uwagę na to, jakie usługi oferuje dana firma. Im większa będzie jej oferta – tym z mniejszą ilością rzeczy będziemy musieli poradzić sobie samodzielnie.
Do zakładu pogrzebowego należy udać się z kartą zgonu, dowodem osobistym zmarłego oraz zaświadczeniem o zatrudnieniu lub emeryturze. Można też zadzwonić i umówić się z pracownikiem w domu. Niemal wszystkie domy pogrzebowe świadczą swoje usługi przez całą dobę. W trakcie spotkania ustalane są wszystkie szczegóły pogrzebu, takie jak:
- wybór formy pogrzebu
- wyznaczenie daty i miejsca pochówku
- wybór urny lub trumny
- zakres usług świadczonych w ramach organizacji pogrzebu
Obecnie domy pogrzebowe oferują bardzo szeroki zakres usług i tylko od nas zależy, czy zdecydujemy się na kompleksową organizację pogrzebu, czy będziemy chcieli organizować ceremonię samodzielnie. Zakład pogrzebowy może nam pomóc między innymi w przewiezieniu ciała do chłodni i przygotowaniu zwłok do pogrzebu. Pracownicy mogą również zapewnić wiązanki pogrzebowe, oprawę muzyczną, transport gości na miejsce uroczystości, a nawet opublikować nekrologi w prasie i internecie. Niektóre placówki oferują również pomoc w załatwieniu zasiłku pogrzebowego, który od razu wliczany jest na poczet kosztów pogrzebu.
Ceremonię można również zorganizować samodzielnie, jest to jednak dużo bardziej pracochłonne. W takim przypadku pamiętajmy o tym, że ciało zmarłego można przechowywać w domu przez 72 godziny – po tym czasie należy zlecić pochówek lub transport ciała do chłodni. Ważną rzeczą jest również wydrukowanie i porozklejanie klepsydr oraz powiadomienie o uroczystości rodziny zmarłego.
Opłaty kościelne i cmentarne
Ważną kwestią, o której musisz pamiętać podczas organizacji pogrzebu, jest załatwienie formalności związanych z pochówkiem. W tym celu należy skontaktować się z księdzem w parafii, w której odbędzie się ceremonia i ustalić termin oraz godzinę nabożeństwa żałobnego. Niezbędne jest również uiszczenie stosownej opłaty.
Na cmentarzu konieczne jest skontaktowanie się z administracją i wykupienie kwatery. Koszt wykupienia miejsca na 20 lat wynosi od kilkuset do nawet kilkudziesięciu złotych.
Wniosek o zasiłek z ZUS
Zasiłek pogrzebowy, który obecnie wynosi 4000 złotych, przysługuje każdej osobie, która jest ubezpieczona lub jest na utrzymaniu osoby, która posiada taką polisę. Jest to niewątpliwie duża pomoc w pokryciu kosztów pogrzebu. Formalności z nim związane warto załatwić jak najszybciej.
Do otrzymania zasiłku wymagane są następujące dokumenty:
- wniosek o wypłatę zasiłku
- odpis aktu zgonu
- wykaz poniesionych kosztów pogrzebu
- dokument potwierdzający pokrewieństwo ze zmarłym
Pogrzeb to wiele formalności, które trzeba załatwić, by ceremonia mogła się odbyć. Organizacja pochówku jest czasochłonna i stresująca, a często osoby pozostające w żałobie nie mają siły na załatwianie formalności. Jeśli nie czujesz się pewnie, by samodzielnie wszystko zorganizować, poproś o pomoc zakład pogrzebowy.